Thursday, December 22, 2011

TAK PERLU PINDA PERLEMBAGAAN

KUALA LUMPUR: Tiada keperluan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan jika dakwat kekal digunakan pada pilihan raya akan datang, sebaliknya hanya perlu meminda Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981.

Perkara berkenaan dijelaskan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail pada mesyuarat kali kelima Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya di Parlimen, semalam.

Pengerusi Jawatankuasa, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, berkata penggunaan dakwat kekal hanya memerlukan pindaan atau pertambahan peruntukan dan persetujuan daripada Yang di-Pertuan Agong serta dibentangkan di Parlimen. Peguam Negara menjelaskan penggunaan dakwat kekal secara lisan dan kita berpuas hati dengan beliau. Jika SPR bercadang melaksanakan penggunaan dakwat kekal pada bila-bila masa, ia tidak membabitkan pindaan terhadap Perlembagaan Persekutuan.

Merekaakan mempertimbangkan penjelasan itu sebelum membuat resolusi mengenai perkara berkenaan. Beliau berkata pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya di Parlimen.

Mengenai cadangan pendaftaran pemilih yang berusia 21 tahun ke atas secara automatik, Dr Maximus berkata, Peguam Negara berpendapat ia memerlukan pindaan terhadap Perlembagaan Persekutuan bagi Perkara 119 (4)(b) dan peraturan pilihan raya berkaitan. Perkara 119 (4)(b) bagi menjelaskan tarikh kelayakan yang bermaksud tarikh seseorang itu memohon supaya didaftarkan sebagai pemilih.

Mesyuarat jawatankuasa akan menimbangkan perkara ini dan membuat ketetapan dari segi resolusi dan pandangan bagi laporan kepada Dewan Rakyat. Mengulas mengenai kenyataan Abdul Gani yang bercanggah berhubung penggunaan dakwat kekal pada 2008, Dr Maximus berkata, beliau masih konsisten dengan pandangannya. Beliau sudah meminta Peguam Negara untuk menyediakan surat secara hitam putih berhubung perkara berkenaan dan menyerahkan kepada jawatankuasa itu Isnin depan. Bagaimanapun, Abdul Gani yang ditemui selepas mesyuarat itu enggan mengulas lanjut.

No comments:

Post a Comment