Sunday, July 31, 2011

SYOR POLISI KHAS ISU GENDER


shahrizat

PUTRAJAYA: Semua kementerian wajar membangunkan satu polisi khas berhubung isu gender di kementerian masing-masing, supaya dapat disepadukan di semua peringkat perancangan, penggubalan dasar dan pelaksanaan program kerajaan.




Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata isu kesamarataan gender bukan tanggungjawab kementeriannya, tetapi juga kementerian lain, agensi dan pihak berkepentingan. Semua pihak mempunyai kepakaran dan kemahiran tertentu diminta untuk memberikan kerjasama dan sokongan kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk melaksanakan inisiatif mengarusperdanakan gender.





Justeru, langkah melantik pegawai kanan wanita sebagai Gender Focal Point (GFP) di kementerian terbabit amat dihargai supaya langkah sewajarnya mengenai isu gender dapat dijalankan dengan lebih berkesan beliau berkata demikian dalam ucapan perasmian Bengkel Gender Focal Point (GFP) semalam.





Teks ucapannya dibacakan Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Dr Noorul Ainur Mohd Nur. Bengkel sehari anjuran Institut Pemerkasaan Wanita Bagi Anggota Pergerakaan Negara Berkecuali (NIEW) bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan isu gender serta sebagai landasan mengarusperdanakan gender di setiap kementerian.






Selain itu, Shahrizat berkata, kementeriannya juga akan meneruskan usaha merapatkan jurang antara wanita dan lelaki berpandukan polisi serta strategi sedia ada.













Berita disunting daripada sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment