Sunday, March 25, 2012

KELEMAHAN PBT PUNCA TANAH RIZAB DICEMARI

HULU LANGAT: Kelemahan penguatkuasaan dan kurang pemantauan pihak berkuasa tempatan dikenal pasti punca syarikat kontraktor pembinaan membuang sisa binaan di kawasan tanah rizab persekutuan di Batu 7 Jalan Cheras



berhampiran Hutan Simpan Kekal Bukit Sungei Puteh B.

Kawasan seluar 4.8 hektar itu dikesan bukan saja dijadikan tempat pembuangan sisa bangunan, malah turut dijadikan tempat pembuangan sampah domestik yang diangkut oleh lori tanah dan lori sampah yang mengambil jalan mudah untuk melupuskan sampah dengan dikenakan bayaran tertentu.

Difahamkan, kontraktor itu diberi kebenaran dan permit menjalankan kerja menimbus dan menambak oleh Jabatan Ketua Pengarah Tanah & Galian (JKPTG) dan Pejabat Tanah dan Daerah Hulu Langat (PTDHL) namun dikesan melanggar syarat dengan menjadikan kawasan itu tempat pembuangan sampah berbayar. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menjalankan siasatan sejak tiga minggu lalu mendapati kontraktor terbabit mengenakan bayaran RM25 hingga RM40 bagi setiap lori sampah, bergantung kepada saiz lori.

Sumber SPRM memberitahu, kontraktor yang sudah lebih dua bulan menjalankan kegiatan di situ sepatutnya hanya boleh menerima lori membawa tanah yang dikorek dari mana-mana kawasan pembangunan baru namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Menerusi maklumat diterima, ada berlaku penyelewengan namun siasatan mendapati kurangnya pemantauan dan kelemahan penguatkuasaan menyebabkan kontraktor terbabit mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan dengan membenarkan lori membawa sampah domestik melupuskannya di situ.

Syarikat terbabit jelas melanggar syarat yang ditetapkan dan pada masa sama kita dapati sebahagian tanah itu turut diceroboh dengan dijadikan ladang sayur, justeru kita bekerjasama dengan JKPTG dan PTDHL untuk melakukan satu operasi khas. Beliau berkata, dalam operasi itu, semua pihak dibawa melihat sendiri penyelewengan yang dilakukan kontraktor terbabit kerana tindakan mereka membuang sampah tidak dibenarkan di tanah berkenaan akan menjejaskan struktur tanah di kawasan terbabit selain menyebabkan berlaku pencemaran.

Difahamkan, JKPTG dan PTDHL yang sudah pun menarik balik kebenaran dan membatalkan permit menambak kontraktor itu selain mengambil tindakan mengikut Seksyen 425 Kanun Tanah Negara 1965 kerana menceroboh tanah kerajaan ke atas kontraktor itu dan pengusaha ladang sayur berkenaan.

Berita Disunting Daripada Sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment