Tuesday, September 6, 2011

SHTP MENGIKUT KONSEP PERKONGSIAN AWAM-SWASTA

PUTRAJAYA: Kerajaan memberi jaminan Taman Teknologi Tinggi Senai (SHTP), Johor, akan terus dibangunkan mengikut konsep perkongsian awam-swasta (PPP) berikutan kejayaan pelaksanaannya sejak dilancarkan tahun lalu.


Ini berdasarkan komitmen kerajaan memajukan lagi kegiatan berasaskan teknologi tinggi, inovasi dan kreativiti ke arah menjadikan negara berpendapatan tinggi dan ekonomi berasaskan pengetahuan menjelang 2020.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata pembangunan SHTP sejajar dengan pelan dasar jangka panjang kerajaan untuk mentransformasikan negara ke arah negara membangun berasaskan inovasi teknikal dan industri kreatif.

Kunci utama pembangunan teknologi tinggi ialah taman teknologi tinggi dan ia dibuktikan dengan kejayaan membawa masuk banyak pelaburan asing terus (FDI) ke negara ini dengan adanya Kulim Hi-Tech Park (Kedah).

Katanya ketika berucap pada majlis memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) antara Senai Hi-Tech Park Sdn Bhd dan Solexel (M) Sdn Bhd (SHTPSB), inisiatif ini bukan saja mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dalam bidang teknologi tinggi, penyelidikan dan pembangunan, tetapi juga memberi kesan kepada keseluruhan ekonomi negara.

MoU itu ditandatangani Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Solexel Inc, Michael Wingert dan Ketua Eksekutif SHTPSB, Datuk Ahmad Shukri Tajuddin.

Hadir sama, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman dan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir.

Sehubungan itu, Najib mengalu-alukan hasrat Solexel Inc membuka kilang pengeluaran sel solar kristal di atas tapak seluas kira-kira 30 hektar di zon perindustrian fasa satu SHTP, membabitkan pelaburan RM2.8 bilion dalam tempoh lima tahun.

Katanya, pelaburan itu mampu menyediakan peluang pekerjaan kepada 2,300 rakyat tempatan, sekali gus menjana kegiatan ekonomi di wilayah Iskandar Malaysia.

Pada masa sama, beliau berkata, projek sel solar itu juga selaras polisi kerajaan yang ingin memajukan lagi industri teknologi hijau dan tenaga yang boleh diperbaharui di negara ini.

Katanya pelaburan Solexel di negara ini mampu menarik minat dan membina rangkaian pembekal tempatan khususnya bahan kimia yang digunakan dalam teknologi solar dan pengeluaran semikonduktor.


Berita disunting daripada sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment