Sunday, September 4, 2011

DASAR PENAPISAN MEDIA

KUALA LUMPUR: Langkah kerajaan mengkaji semula dasar penapisan media yang menjurus kepada pertambahan kebebasan akan membolehkan media cetak bersaing dengan media sosial, kata bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin.

Beliau berkata, kebanyakan media cetak hari ini boleh dikatakan ‘tertekan’ dengan kewujudan media baru itu yang dilihat lebih menjadi pilihan pengguna yang menuntut maklumat yang pantas. “Dalam soal penapisan berita mesti difikirkan supaya akhbar tidak tertekan dengan penapisan itu sehingga tidak boleh bersaing dengan media sosial.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semalam dilaporkan berkata kerajaan akan mengkaji cara mengendali penapisan media selaras dengan perkembangan landskap dan persekitaran semasa. Pengerusi Institut Akhbar Malaysia, Datuk Seri Azman Ujang, pula berkata kebebasan media penting dalam memastikan rakyat bermaklumat dan ia dilihat sebagai sesuatu yang mencerminkan kematangan sesebuah negara.

Penapisan media sebenarnya tidak akan membantu negara, malahan imej negara akan terjejas. Ia akan membuatkan rakyat dan negara kita ketinggalan zaman. Kalau sesebuah negara mahu maju, ia juga perlu kepada kebebasan media yang menunjukkan kematangan dan kemajuan negara itu. Kebebasan media adalah satu perkara yang penting apabila masyarakat luar menggambarkan negara kita.

Pensyarah Jabatan Pengajian Media, Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (UM), Prof Dr Azizah Hamzah, menyifatkan langkah kerajaan mengkaji dasar penapisan media sebagai tindakan cukup responsif terhadap tuntutan dan kehendak masyarakat. Beliau berkata ia jelas menunjukkan kerajaan benar-benar peka dan bersedia melakukan transformasi ke arah kebaikan yang memanfaatkan rakyat dan negara.

Cubalihat di seluruh dunia hari ini, rakyat semakin berpendidikan, mereka tidak lagi bergantung kepada satu-satu sumber untuk mendapatkan maklumat. Beliau berkata, media sosial dan telefon pintar yang kini semakin meluas penggunaannya menunjukkan betapa berkuasa teknologi semasa sekali gus memerlukan negara ini keluar dari kepompong tradisionalnya.

Berita Disunting Daripada Sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment