Monday, August 1, 2011

73 MAJIKAN MENGAKU GAJI 63,561 PEKERJA HARAM


pati

PENAMPANG: Program 5P – Pendaftaran, Pengampunan, Pemantauan, Penguatkuasaan dan Pengusiran – membabitkan pendatang tanpa izin dan pekerja asing tanpa permit di Sabah yang bermula semalam,



mencatat permulaan meyakinkan dengan 73 majikan mengakui menggaji 63,561 pekerja secara haram.

Bermula sebulan lebih awal berbanding negeri lain, kebanyakan pekerja terbabit didaftar bekerja di ladang. Pengarah Imigresen Sabah, Mohammad Mentek, berkata ada majikan membuat pengakuan 4,000 daripada 11,000 pekerja asing di ladang mereka adalah pendatang tanpa izin. Mereka mengatur temu janji khusus bagi majikan utama untuk mendaftar pekerja asing yang tidak memiliki dokumen sah, minggu depan.Beliau berkataketika ditemui di Dewan Masyarakat Tun Fuad.

Program pendaftaran selama dua minggu itu dilaksanakan di sembilan lokasi di seluruh negeri merangkumi Dewan Masyarakat Tun Fuad Penampang, Dewan Tun Mustapha Kudat, Dewan Serbaguna Ranau, Dewan Masyarakat Sibuga Sandakan, Dewan Masyarakat Sipitang, Dewan Sri Inabah Semporna, Dewan Masyarakat Keningau dan Dewan Perdana Lahad Datu. Masa pendaftaran bermula jam 8 pagi hingga 5 petang, Isnin hingga Jumaat, manakala Sabtu dan Ahad dari jam 8 pagi hingga 1 petang.

Mohammad berkata, program pendaftaran berjalan lancar dan pihaknya yakin sembilan pusat yang dibuka di seluruh negeri berupaya mendaftar sehingga 500 permohonan pada hari pertama. Bagaimanapun, bilangan berkenaan dijangka berkurangan menjelang berakhirnya program berkenaan dalam tempoh dua minggu.

Proses pendaftaran membabitkan pengambilan profil warga, gambar dan cap jari pendatang tanpa izin terbabit bagi rekod pangkalan data biometrik kebangsaan.

Warga asing yang dikategori sebagai pendatang tanpa izin adalah mereka yang memasuki Malaysia secara haram, tinggal melebihi tempoh yang dibenarkan, mereka yang melanggar syarat permit kerja dan yang memiliki pasport tidak sah.

Berita Disunting Daripada Sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment