Monday, August 1, 2011

STRATEGI WUJUD PENDIDIKAN PERUBATAN BERTARAF DUNIA SEDANG DIRUMUSKAN


doktormalaysia

KUALA LUMPUR : Kementerian Pengajian Tinggi sedang merumuskan strategi untuk mewujudkan sistem pendidikan perubatan bertaraf dunia dan mapan di negara ini berikutan kerajaan menyasarkan nisbah seorang doktor bagi 400



penduduk menjelang 2020.







Pengarah Bahagian Pengurusan Pembangunan Akademik, Prof Dr Zarida Hambali berkata antara strategi itu ialah melakukan pembaharuan terhadap fakulti perubatan dan kolej kejururawatan. Juga perlu diselaraskan penemuan-penemuan penyelidikan untuk dijadikan amalan perubatan. Pendekatan pedagogi perubatan sedang disemak semula dan dipantau secara berkala, katanya pada Persidangan Kebangsaan Mengenai Pentakrifan dan Pembaharuan Pendidikan Perubatan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari Khamis.







Dr Zaridah berkata juga akan dilakukan penyesuaian dan adaptasi model barat untuk dipadankan dengan konteks tempatan di mana pendekatan Masalah-Berasaskan- Pembelajaran (PBL) patut diselaraskan dalam pengalaman pengajaran-pembelajaran.




Menurutnya, ini akan membawa kepada perubahan besar dalam kemahiran mengesan masalah dan penyelesaian masalah di kalangan penuntut. Amat penting bagi penuntut perubatan untuk tidak lagi menjadi pelajar pasif tetapi perlu beralih kepada kaedah pembelajaran berasaskan inisiatif sendiri.







Katanya dalam tempoh lima tahun lepas, terdapat peningkatan 20 peratus dalam output graduan-doktor dan lebih 4,000 doktor baru diberikan lesen setiap tahun.










Persidangan itu antara lain membincangkan mengenai model baru pendidikan kesihatan dan perkhidmatan kesihatan, asas bagi pembaharuan penjagaan kesihatan, Peperiksaan Kelayakan Malaysia bagi lulusan perubatan tempatan dan luar negara dan keselamatan pesakit.














Berita disunting daripada sumber : BERNAMA

No comments:

Post a Comment